Regio, 1 augustus 2013
Het kruispunt van de Gemeneweg (N209) met de Dorpsstraat in Hazerswoude-Dorp is al vele jaren een probleem. Het is de grote wens van de Rijnwoudse politiek dat er voor het drukke verkeer op de Gemeneweg een tunnel wordt aangelegd. Die tunnel kan er echter alleen komen als de provincie meewerkt en meebetaalt. Zal dat ooit gebeuren? En welke prijs moet Rijnwoude daarvoor betalen? We zetten de stand van zaken op een rij.
Het probleem van de Gemeneweg is dat die het dorp in twee stukken snijdt. De mensen wonen vooral in het westelijk deel. De winkels en scholen liggen vooral in het oostelijk deel. Dat veroorzaakte dus veel verkeer in de Dorpsstraat en dat verkeer moet de Gemeneweg kruisen. Daar komt ook nog eens bij dat het verkeer op de Gemeneweg steeds drukker wordt. Files op de Gemeneweg zijn niet ongewoon meer.
Al in 2000 dringt het gemeentebestuur van Rijnwoude er bij de provincie op aan om een tunnel aan te leggen ter vervanging van het kruispunt. De Gemeente denkt aan een lange tunnel van ruim 500 meter (inclusief af- en opritten). Volgens het bedrijf Haskoning zou de tunnel 55 miljoen gulden moeten gaan kosten. Dat is wel erg veel geld.
In 2001 komt de gemeente met een ander idee: een rotonde in plaats van een tunnel. Die is aanzienlijk goedkoper dan een tunnel. Daarom wil de provincie die wel financieren. In 2004 stemt de gemeenteraad in een emotionele vergadering in met een rotonde. Eigenlijk is er geen meerderheid voor dit voorstel, maar door de afwezigheid van twee raadsleden haalt de rotonde het toch.
Tijdens de vergadering komt D66 met een nieuw plan voor een tunnel. Deze partij heeft door Bureau Oranjewoud laten uitrekenen wat een simpele tunnel zou moeten kosten. Oranjewoud komt uit op ongeveer 4,2 miljoen euro. Dat is aanzienlijk minder dan gedacht. Daarmee flakkert de hoop op een tunnel op lange termijn weer op.
De provincie is echter niet enthousiast. Een tunnel zou veel te duur worden. Er is geen geld beschikbaar omdat de tunnel niet is opgenomen in het investeringsprogramma van de provincie.
In 2007 wordt de Corridorstudie N207 uitgevoerd. De N207 is de weg die vanaf Leimuiden via Alphen a/d Rijn naar Gouda loopt. In die studie worden knelpunten in deze weg en de regio daar omheen geïnventariseerd en voorstellen voor mogelijke oplossingen gedaan. Ook de problemen op bij Hazerswoude-Dorp worden meegenomen in de studie.
Hier buigt de omleidingsweg af van de Gemeneweg
De studie komt met twee opties om het probleem in Hazerswoude-Dorp aan te pakken. De eerste optie is de al zo gewenste (korte) tunnel. De provincie heeft echter voorkeur voor een andere optie: een omleidingsweg. Die weg zou net ten noorden van Hazerswoude-Dorp naar het oosten moeten afbuigen van de Gemeneweg en vervolgens vlak langs het zwembad De Hazelaar en het oude sluisje in de Oostvaart lopen.
De oude sluis in de Oostvaart
Vervolgens zou de omleidingsweg naar het zuiden moeten afbuigen, via een tunnel onder de Voorweg doorgaan en daarna de Middelweg volgen naar de Hoogeveenseweg. De Gemeneweg zou dan in Hazerswoude-Dorp kunnen worden afgesloten of gedegradeerd tot een 30 km zone. Volgens de provincie zou deze omleidingsweg ten dele gefinancierd kunnen worden uit geld dat beschikbaar is voor de ontwikkeling van de Greenport Boskoop.
Van de sluis richting Voorweg
Ondertussen zijn ook Boskoop en Waddinxveen bezig met het oplossen van hun verkeersproblemen. Zij pleiten voor de aanleg van de Westelijke Randweg (soms ook wel Bentwoudlaan genoemd). Die weg moet de A12 bij Zevenhuizen verbinden met de Hoogeveenseweg. Door de aanleg van deze nieuwe weg kan het verkeer in de kernen van beide dorpen worden ontlast.
De Corridorstudie stelt voort de Westelijke Randweg vanaf de Hoogeveenseweg verder naar het noorden door te trekken naar de N11 bij Alphen a/d Rijn. Er worden twee varianten voorgesteld. De eerste variant is het aanleggen van deze weg vlak naast de spoorlijn van Boskoop naar Alphen. Hij komt dan uit op de Goudse Schouw. De weg doorsnijdt dan het Zaanse Rietveld. Dat is een natuurgebied waarin volgens het IVN meer dan 50 vogelsoorten leven. In het Leidsch Dagblad van 29 juli 2013 zegt ecoloog Hans Krúse dat de nieuwe weg het broedgebied van veel vogelsoorten ernstig zou aantasten.
Het Zaanse Rietveld
Een tweede variant voor de verbinding van de Hoogeveenseweg met de N11 is de weg iets meer naar het westen aanleggen. Hij gaat dan lopen van de Roemer naar de Leidse Schouw. Dan zou hij niet de het Zaanse Rietveld doorsnijden, maar wel het Hazerswoudse Rietveld, ongeveer ter hoogte van de Dijkgraafweg. Dit is een landschap van grote cultuurhistorische waarde. De Rijnwoudse gemeenteraad heeft al eerder aangegeven zo’n weg onbespreekbaar te vinden.
Het Rietveld bij Hazerswoude
De boomkwekers hebben alvast gekozen voor een weg langs de spoorlijn van Boskoop naar Alphen. Dat zegt Peter Bontekoe van Kring Boskoop van de LTO-vakgroep bomen en vaste planten in het AD van 22 juli 2013. In een tunnel bij Hazerswoude-Dorp is hij niet geïnteresseerd. Als het verkeer tussen Boskoop en Alphen door die tunnel moet, dan zou dat volgens hem heen en terug een omweg van 34 km betekenen.
Ondertussen zijn er op Twitter stevige discussies gaande tussen lokale en provinciale politici. Naar aanleiding van het bericht in het AD dat een tunnel bij Hazerswoude-Dorp misschien niet doorgaat, vraagt fractievoorzitter Henk Goes van de PvdA in Rijnwoude zich af of de provincie een zonnesteek heeft opgelopen. En Wim Roest, fractievoorzitter van de PvdA in Alphen a/d Rijn, denk dat de provincie zwicht voor de lobby van de ondernemers (van de Kring Boskoop van het LTO), die graag een weg door het Zaanse Rietveld willen.
Floor Vermeulen, fractievoorzitter van de VVD in de Provinciale Staten van Zuid-Holland, vindt het goed dat alle alternatieven nog eens opnieuw op een rij worden gezet. Maar Henk Goes vraagt zich af waar dit goed voor is, aangezien er al een gedegen rapport (de Corridorstudie N207) op tafel ligt.
En zo zijn er dan minimaal vier alternatieven voor een noord-zuid-verbinding door onze regio: een tunnel bij Hazerswoude-Dorp, een omleidingsweg bij Hazerswoude-Dorp, een weg langs de spoorlijn Boskoop-Alphen door het Zaanse Rietveld en een weg van de Roemer naar Alphen door het Hazerswoudse Rietveld. Uit de plannen van de provincie wordt niet duidelijk of één van deze varianten moet worden gekozen of dat ook een combinatie mogelijk is. Het is in ieder geval de bedoeling dat de provincie samen met de gemeenten Alphen a/d Rijn, Boskoop, Rijnwoude en Waddinxveen voor het einde van het jaar een besluit nemen.
Bron: Rijnstreek Magazine