Lobby voor wegen in de regio

Regio, 17 januari 2012

Zes gemeenten in de regio gaan bij de provincie Zuid-Holland ijveren voor een betere verkeerdoorstroming. Met een subsidie van 20 miljoen euro willen zij ervoor zorgen dat zeven verkeersprojecten, die al jaren in de planning staan, eindelijk eens tot uitvoering komen. De gemeenten kondigen morgen in Boskoop de lobby aan.

De slechte verkeersafwikkeling in de Rijn- en Veenstreek is vooral het bedrijfsleven al jaren een doorn in het oog. De economie in het gebied is de afgelopen decennia sterk gegroeid, maar het provinciale wegennet is onveranderd gebleven. Dat betekent dat (vracht)auto’s via tweebaans N-wegen, vaak door kleine kernen, naar de grotere provinciale en rijkswegen moeten rijden. Volgens de zes gemeenten is dit onveilig en leidt het vaak tot opstoppingen, ook omdat gebruik gemaakt moet worden van verouderde bruggen.

In een gezamenlijk persbericht stellen de gemeenten dat dit leidt tot kostbaar reistijdverlies en economische schade. Ze vinden dat zeker met de Floriade 2022 in het vizier deze problemen echt moeten worden opgelost.

De eerste plannen voor de ’corridor N207’ werden al in 2007 gemaakt. Concreet willen de gemeenten de aanleg van twee rondwegen bij Alphen aan den Rijn (de zogeheten Grote en Kleine Bypass), de aanleg van de Máximabrug, een verbinding van Boskoop naar de N11 via de westzijde van de Gouwe, een omleiding bij Hazerswoude-Dorp, een noordelijke rondweg bij Boskoop en een westelijke randweg langs het Bentwoud bij Waddinxveen. Ook de Bodegravenboog, die de N11 direct verbindt met de A12, zit in dit pakket.

In 2007 ondertekenden wethouders van Alphen aan den Rijn, Boskoop, Gouda, Kaag en Braassem, Rijnwoude en Waddinxveen een ’intentieverklaring’ voor deze Corridor N207. Pikant detail is dat ook toenmalig gedeputeerde Govert Veldhuijzen mee tekende. Sinds twee weken zit hij opnieuw in het college van GS. Hij is dus voorstander van de plannen.

In een reactie zegt woordvoerder Gerard Hofstede dat de provincie de lobbybrief in overneming zal nemen zodra hij op het provinciehuis is bezorgd. Geld is er wel: bij haar aantreden reserveerden GS 200 miljoen euro voor nieuwe infrastructuur in het Hoofdlijnenakkoord.

Dit artikel is overgenomen uit het Leidsch Dagblad. Onze redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud.