'Leiden kan makkelijk uit onder RGL-deal'

Regio, 11 augustus 2010

Leiden staat juridisch ’solide’ als het probeert sneltram Rijn Gouwe Lijn (RGL) buiten de poort te houden. Dat stelt de fractie van Leidens grootste partij D66, die de gesloten overeenkomsten over de RGL bestudeerde en er negen opties in ziet ze op te zeggen.

Allereerst wijst D66 op de ontbindende voorwaarde dat de provincie vóór 1 juli drie bindende afspraken had moeten maken. Eén met het rijk over een bijdrage van 140 miljoen euro, één met ProRail over beheer en onderhoud en één met de NS over gemeenschappelijk gebruik van het treinspoor tussen Alphen aan den Rijn en Leiden. Een andere ontbindende voorwaarde is, dat alle benodigde vergunningen en procedures voor de lijn er voor 1 juli klaar moesten zijn. Bijvoorbeeld het Leidse bestemmingsplan is nog niet af, merkt D66 op.

’Onvoorziene omstandigheden’ zijn volgens de deal ook reden tot opzegging. D66 ziet er drie: de afgenomen steun in de stad van inwoners en politiek, het feit dat marktpartijen de lijn alleen willen exploiteren als meer risico bij de overheid ligt en het naar beneden bijgestelde verwachte aantal reizigers op de lijn.

Bron: Alphen.cc