Tijdelijke Maximabrug over Oude Rijn

Koudekerk aan den Rijn, 19 januari 2010

Spanbeton draait op volle toeren. De eerste drie liggers van elk 145.000 kilo voor de aan te leggen Westrandweg in Amsterdam zijn klaar. Bijna negenhonderd volgen er nog. Vanaf eind maart worden ze twee jaar lang elke doordeweekse avond vervoert via een pontonbrug over de Oude Rijn.

Vanaf nu komen er elke week tien van die zwaargewichten de fabriek uit. Commercieel directeur Diederik Oosting legde het maandagavond allemaal vol enthousiasme uit aan de omwonenden van de fabriek. Het is namelijk een hele grote opdracht zeker in deze wat minder goede economische tijden.

Buren van zowel de Hoogewaard en de Gnephoek als van de Hoorn in Alphen (de overkant van de Oude Rijn) zijn uitgenodigd. Zij zullen immers ook merken dat er bij Spanbeton wordt gewerkt aan een betere bereikbaarheid van Amsterdam en het noorden daarvan. Van der Meijden vervoert vanaf eind maart elke avond op werkdagen twee liggers via de N11 richting Utrecht naar hun eindbestemming: Amsterdam.

Het meest bijzondere van dit transport is het eerste deel: vrachtwagens rijden via pontons over de Oude Rijn richting de N11. Op een andere manier kunnen de veertig meter lange loodzware gevaartes het terrein niet verlaten: via Koudekerk is er te weinig ruimte op de weg. Via Alphen ligt het probleem bij de Molenaarsbrug en de Steekterbrug. Beide bruggen verdragen geen transporten die zwaarder zijn dan 112 ton.

Dus kiezen fabrikant en vervoerder bij gebrek aan een definitieve Máximabrug, voor een noodzakelijke dure oplossing: de pontonbrug ofwel de tijdelijke Máximabrug.

Dit artikel is overgenomen uit het Leidsch Dagblad. Onze redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud.