Prorail: Schudden trein Leiden - Utrecht na 2011 over

Regio, 27 mei 2009

Het hevige schudden in de trein tussen Leiden en Utrecht is na 2011 verleden tijd. Dat verwacht ProRail. Eerst zou dat nog na 2013 zijn, maar Prorail heeft er extra vaart achter gezet.

Volgens de spoorbeheerder en de NS is op dit moment echter de veiligheid op het spoor tussen Leiden en Utrecht niet in het geding.

Zij reageren daarmee op machinisten en conducteurs, die vorige week lieten weten dat het traject langs Alphen als gevaarlijk bekend staat. Het spoor is volgens hen in zulke slechte staat dat de maximumsnelheid - die al lager ligt dan elders - alsnog te gevaarlijk is om te rijden. In 2006 ontspoorde er voor het laatst een passagierstrein.

ProRail kan zich wel voorstellen dat de rit voor passagiers soms niet zo veilig aanvoelt. De spoorbeheerder moet drie keer zoveel onderhoud plegen aan het traject dan op andere sporen. Maar onder het slechtste deel van het spoor een betonnen ondergrond aanleggen, zodat het niet meer met de veengrond verzakt, is volgens ProRail echter onnodig. Prorail verwacht dat de boerenoverpaden rond Bodegraven na 2011 allemaal zijn verdwenen. De grote deining van de trein is dan achter de rug.

Dit artikel is overgenomen uit het Leidsch Dagblad. Onze redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud.