Leiden, 30 mei 2008
De RijnGouwelijn rijdt vanaf 2015 in Leiden van station Lammenschans via de Hooigracht, de Langegracht, Schuttersveld naar het centraal station. Daarmee is de Breestraat voorlopig afgevallen. Dat zijn de provincie Zuid-Holland en de gemeente Leiden overeengekomen.
De route over de Hooigracht heeft veel voordelen maar valt met 83,3 miljoen euro ook veel duurder dan het tracé over de Breestraat (70,6 miljoen). Als later blijk dat 'de Hooigracht' meer dan 91 miljoen kost, dan kiezen provincie en gemeente alsnog voor de Breestraat.
In de huidige kostenramingen zit een marge van 25 procent. Eind dit jaar, bij het ondertekenen van een definitieve overeenkomst, is meer duidelijkheid over de daadwerkelijke kosten en het ontwerp.
Uit een vergelijkende studie blijkt de Hooigracht-Langegracht een beter tracé te zijn dan de Breestraat. De Hooigrachtvariant voorziet in dubbelspoor, een betere dienstregeling en grotere veiligheid door onder meer vrijliggende fietspaden.
Nadeel is dat de winkeliers aan de Breestraat worden teleurgesteld. Zij hadden graag gezien dat de tram voor hun deur stopt. Aan de Hooigracht zijn veel minder winkels gevestigd. De weg kruist wel het zeer drukke winkelgebied van de Haarlemmerstraat.Leiden werkt tegen wil en dank mee aan de RGL. Een meerderheid van de Leidenaren stemde eerder tegen. Als tegenprestatie betaalt Zuid-Holland mee aan de rondweg-oost die de Hooigracht als doorgaande weg vervangt, en de ontsluiting van het Bio Science Park.
Bestuurslid Laurens Verspaandonk van de winkeliersvereniging Breestraat voelt zich in zijn hemd gezet. Volgens hem is dit een compromis waar niemand blij mee is.
Dit artikel is overgenomen uit AD Groene Hart. Onze redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud.