Rijnwoude, 25 februari 2008
Leg een goedkope variant van de Máximabrug in Koudekerk neer en zoek uit wat de provincie daar aan bij wil dragen.Volgens woordvoerder Bert de Bruin van de stichting Hoogewaard Bedrijvig is het de enige manier om uit de jarenlange impasse rond de komst van de brug te komen.
De belangenbehartiger van bedrijven langs de Koudekerkse Hoogewaard denkt dat er nu te veel partijen met tegenstrijdige belangen bij de Máximabrug zijn betrokken. Volgens de Bruin is het te makkelijk om met de vinger naar de ander te wijzen. Er wordt helaas alleen maar gepraat. De provincie vindt dat de komst van de brug een regionale aangelegenheid is, Alphen wil verkeersproblemen rond de N207 oplossen en Rijnwoude wil de Koudekerkse Hoogewaard en Dorpsstraat ontlasten.
Volgens de Bruin wil Alphen een brug die de doorstroming tussen de N11 en A4 verbetert. Dat betekent een brug met een hoogte van ongeveer negen meter die weinig open hoeft te staan voor scheepvaart. Zo’n brug kan wel dertig miljoen gaan kosten. Dit bedrag is ‘vrijwel onmogelijk’ bij elkaar te krijgen is. De Bruin denkt dat als Alphen die brug wil financieren uit opbrengsten van bebouwing van de Gnephoek, het nog wel vijftien jaar kan duren. Er is veel weerstand tegen dat plan.
De ondernemers willen zo lang niet wachten. Zij moeten nu met groot materieel over de smalle Koudekerkse brug manoeuvreren. Het kan hen niet schelen of die brug hoog of laag wordt, ze moeten nu ook wachten voor de Koudekerkse brug. De Bruin denkt dat er duidelijkheid zal ontstaan als de gemeente Rijnwoude het project naar zich toetrekt. Dan kan de brug bijvoorbeeld gefinancierd worden uit geld voor de Oude Rijnzone en wordt duidelijk hoe veel Rijnwoude en de bedrijven nog bij moeten leggen.
Wethouder Uljee van Rijnwoude staat niet negatief tegenover het idee, maar hij maakt wel kanttekeningen. Een lage brug zou bemoeienis van bijvoorbeeld de scheepvaart met zich meebrengen. Dat proces kan ook lang duren.
Daarbij is een plek in Rijnwoude vinden moeilijk. Waar de brug ook komt, de zuidkant komt bijna altijd in Alphen terecht. Als je hem verder naar het westen legt moet het verkeer nog steeds over de Hoogewaard. Hij weet ook niet hoe Alphen daar tegenaan kijkt.
Dit artikel is overgenomen uit AD Groene Hart. Onze redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud.