Trein harder dan ooit

Alphen a/d Rijn, 22 mei 2007

De reis per trein tussen Alphen en Woerden verloopt over een jaar mogelijk sneller dan ooit. Spoorbeheerder Prorail overlegt met de NS over een verhoging van de maximumsnelheid tot 140 kilometer per uur.

Dit is de gebruikelijke baanvaksnelheid die geldt op andere spoortrajecten in Nederland. Tot nu toe hebben treinen op het traject tussen Alphen en Woerden echter nog nooit harder gereden dan 120 kilometer per uur. Technici vonden het tot dusver onverantwoord harder te rijden, vanwege de vele overpaden op het traject.

Vooral tussen Bodegraven en Woerden liggen in het landschap veel (boeren-)overgangen. Volgens woordvoerder Joost van Vliet van Prorail neemt door de ruilverkaveling het aantal overpaden mogelijk dit jaar af. Minder overpaden zorgen ervoor dat het spoor makkelijker te stabiliseren is. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid harder te gaan rijden.

Van Vliet benadrukt dat de snelheidsverhoging niet nodig is om treinen op tijd te laten rijden tussen Alphen en Woerden. Vanaf vandaag rijden de treinen weer de gebruikelijke snelheid van 120 kilometer per uur en daarmee wordt voldaan aan de punctualiteitseisen.

Afgelopen weken reden treinen langzamer op het traject. Na de spoorvernieuwing tussen Bodegraven en Woerden van een kleine maand geleden, is de snelheid geleidelijk weer opgevoerd .

Van Vliet liet verder weten dat de treinlijn nog altijd extra gecontroleerd wordt. Dit naar aanleiding van het relatief hoge aantal vertragingen waarmee het traject vooral in de beginmaanden van dit jaar te kampen heeft gehad. Komende periode blijft het verscherpte toezicht van kracht. Zo wordt bijvoorbeeld extra gekeken naar het effect van de spoorvernieuwing op de vertragingen. Ook wordt het spoor bij de brug over de Gouwe bij Alphen eens per vier weken gecontroleerd, in plaats van eens per jaar.

Dit artikel is overgenomen uit AD Groene Hart. Onze redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud.