Regio, 5 maart 2007
De regio ziet weinig in het provinciaal noodplan voor als de RijnGouweLijn niet door het centrum van Leiden wordt aangelegd. Dat schrijven de onder de naam Holland Rijnland samenwerkende gemeenten in een brief aan de provincie. Zij vinden het plan onvoldoende onderbouwd en constateren bovendien dat het alternatief de RGL-west naar Katwijk en Noordwijk bijna onmogelijk maakt.
De provincie wil graag dat de RGL dwars door Leiden komt te lopen, maar houdt er rekening mee dat de stad daar overmorgen 'nee' tegen zegt in het referendum. Begin vorige week werd duidelijk wat het noodplan van de provincie omvat: een uitgeklede, metroachtige variant van de RGL. Deze komt dan op bestaand spoor te rijden. Richting de kust vervalt de RGL als lightrail; daarheen zou een vrijliggende busbaan een optie zijn.
Dat laatste is voor de Holland Rijnland-gemeenten 'het grote nadeel'. Niet voor niets hebben provincie en betrokken gemeenten 15 februari een intentieverklaring ondertekend voor de RGL-west, zo schrijft Holland Rijnland. 'Graag willen wij benadrukken dat de intenties die we toen hebben uitgesproken voor ons uitgangspunt zijn en blijven.'
Als reden noemt het bestuur van Holland Rijnland dat lightrail belangrijk is als de regio de vestiging van (internationale) biotechnologiebedrijven wil stimuleren in de Leeuwenhoek en Rhijngeest. Ook voor het goed ontwikkelen van een nieuwbouwwijk bij Valkenburg, verkiest de regio sneltram boven snelbus.
Dit artikel is overgenomen uit het Leidsch Dagblad. Onze redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud.