Benthuizen, 4 september 2006
Op maandag 4 september is de de eerste snelheidstest uitgevoerd op het HSL-traject tussen Hoofddorp en Rotterdam. Bij Benthuizen bereikte de Thalys een snelheid van ruim 330 km/uur.
De speciaal omgebouwde Thalys voerde een integrale test uit. Daarbij werden het spoor, de bovenleiding en het communicatiesysteem getest. Stap voor stap werd de snelheid opgevoerd. Uiteindelijk bereikte de testtrein een maximale snelheid van 331,1 km/uur. Dat is ruim 30 km/uur meer dan de snelheid waarmee de treinen in de dienstregeling zullen gaan rijden.
De tests met de Thalys zijn de laatste stap in het testprogramma van aannemer Infraspeed. De afgelopen maanden is op het spoor van de HSL tussen Hoofddorp en Rotterdam ook al getest met twee dieseltreinen en twee elektrische treinen. Daarbij zijn het spoor, de boveleiding, het communicatiesysteem en het beveiliginssysteem apart beproefd. Afgelopen maand testte een Thalys met succes de stilstanddetectie in de tunnel onder het Groene Hart.
Als de tests met goed gevolg worden afgesloten, kan begonnen worden met de afrondende werkzaamheden en de ombouw van het spoor bij Rijpwetering. Het spoor is daar over een lengte van ongeveer 500 meter door de slechte bodemgesteldheid verschoven.Na deze werkzaamheden kan vervoerder HSA, een alliantie van NS en KLM, beginnen met haar tests. Op het zuidelijk deel van het HSL-tracé, tussen Rotterdam en de Belgische grens, is de testfase van aannemer Infraspeed reeds afgerond en is het spoor opgeleverd aan de Nederlandse Staat. Hier is de HSA inmiddels gestart met de eerste tests.
Bron: Omroep Rijnwoude