Regio, 26 januari 2006
Donderdag is de laatste spoorstaaf van de HSL gelegd tussen Hazerswoude-Dorp en Benthuizen. Daarmee liggen de rails nu klaar op het hele traject tussen Amsterdam naar Rotterdam.
De laatste van de 120 meter lange spoorstaven werden met een speciale trein gelegd bij de uitgang van de HSL-tunnel onder het Groene Hart. De hogesnelheidstreinen rijden straks met maximaal 300 km/uur over de HSL-Zuid. Die snelheden stellen hoge eisen aan de spoorconstructie. Een traditionele spoordijk van rails op bielzen op een ondergrond van kiezelstenen zou op veel plaatsen door de slappe Nederlandse bodem kunnen verzakken en daardoor veel onderhoud en nastellen vergen. Daarom is voor de HSL-Zuid op veel plaatsen gekozen voor een zettingsvrije betonnen plaat als ondergrond van de rails. Die plaat zorgt ervoor dat de spoorbaan niet verzakt.
Voordat er getest kan gaan worden met treinen, moet eerst nog de bovenleiding worden aangelegd. Naar verwachting van de Projectorganisatie HSL-Zuid zal dat nog enkele maanden tot een half jaar gaan duren. In april 2007 moeten de treinen echt gaan rijden.
Bron: Omroep Rijnwoude