Betonnen balken via pontonbrug over Oude Rijn

Koudekerk aan den Rijn, 15 april 2005

Spanbeton aan de Hoogewaard in Koudekerk heeft samen met transportbedrijf Van der Meijden een creatieve oplossing bedacht voor het vervoer van zware, lange betonnen balken.

De zware liggers gaan met ingang van volgende week dinsdagavond niet meer over de smalle weg door de Gnephoek, maar rechtstreeks van de oever bij het bedrijfsterrein van Van der Meijden aan de Hoogewaard naar de andere Rijnoever. In de Rijn wordt een ponton gelegd die bijna zo breed is als de rivier, met op- en afritkleppen.

De transportcombinaties van Van der Meijden, geladen met een betonnen balk, rijdt over de pontons rechtstreeks naar de overkant bij Mulder Montage de kade op en is dan snel bij de N11. De betontransporten zullen in verband met de stremming van de Rijn 's nachts plaatsvinden. Spanbeton zat met de handen in het haar omdat Alphen niet meer toestaat dat liggers zwaarder dan 112 ton nog over de 's Molenaarsbrug en de Steekterbrug gaan.

Ook mogen via de doorgaande route van Koudekerk naar de N11 geen liggers langer dan 44 meter worden vervoerd. Spanbeton heeft vorig jaar een order gekregen voor 1500 zogeheten kokerliggers van 48 meter lang en 128 ton. Deze balken zijn bestemd voor een nieuw viaduct over de A12 bij Nootdorp. De balken overspannen in één keer de A12. Aangezien de zo gewenste Máximabrug over de Rijn nog jaren op zich laat wachten, komen Van der Meijden en Spanbeton nu zelf maar met een tijdelijke brug.

Bron: Rijn en Gouwe