Verkeersplan voor Koudekerk bevalt

Koudekerk, 23 maart 2005

Koudekerkers zien wel heil in het plan voor de nieuwe inrichting van de route Hondsdijk, Dorpsstraat en Hoogewaard. Maar het zit verscheidene mensen dwars dat zij in de nieuwe situatie soms niet meer voor de deur kunnen parkeren.

De gemeente heeft gisteravond een stevige herinrichting van de beruchte sluiproute voorgesteld. Het ontwerp ligt vanaf vandaag vier weken ter inzage. Meest in het oog springend is dat de gemeente de snelheid wil terugschroeven naar 30 km/uur op de hele weg door Koudekerk. Bij de entree van het dorp bij de Hondsdijk en de Weidedreef komt een plateau met opvallende borden. Fietsers die hier oversteken, hebben voorrang op het autoverkeer. Alle kruispunten in het dorp krijgen een andere inrichting. Met de felle kleuren lijkt het of hier ook plateaus liggen, maar de weg blijft vlak. Een opvallende verandering is dat alle verkeer van rechts voorrang heeft.

Door het hele dorp heen komen aan weerszijden van de 3,90 meter brede rijstrook fietssuggestiestroken. Hier naartoe uitwijken mag wel, erop parkeren niet. Samensteller van het plan, bureau Cite, denkt door de gewijzigde wegindeling extra parkeerplaatsen te kunnen creëren. Die komen, net als de bestaande parkeerhavens, tussen stoep en fietsstrook te liggen. Maar, zo gaf woordvoerder Van Limburg toe, op enkele plekken is de weg gewoonweg te krap. Een trottoir, fietsstroken én nog eens een voldoende brede rijweg creëren, dat gaat ten koste van parkeerruimte. Het is onder meer het geval bij de huisnummers 14 tot 20 en de nummers 138 tot 144.

Dit leverde gisteravond de meeste vragen en fronsende wenkbrauwen op. Vooral aan het begin van de Dorpsstraat zijn nauwelijks alternatieven, onderstreepten enkele bewoners. Aanwonende Lammers werd er wanhopig van: "Wat moeten we dan met onze auto doen? Please! Het is toch geen oplossing om te zeggen dat parkeren verboden is?". Dat het naburige kerkplein beschikbaar zou zijn, was niet bij iedereen bekend. Van Bostelen adviseerde wethouder De Best om daarover met het betreffende kerkbestuur te gaan onderhandelen om dit definitief te regelen. "Want het is inderdaad nu heel zuur voor de bewoners van de Rijnkant." Waar een aantal mensen zich bezorgd over maakte, was dat in de Hoogewaard-nieuwe stijl geen echte zebrapaden meer zullen zijn. Er komen alleen oversteken die zijn gemarkeerd met een blokpatroon. Lid Van der Haven van de Senioren Adviesraad beklemtoonde dat zebra's echt nodig zijn. Anders zouden voetgangers niet durven oversteken. Automobilisten zijn vaak te gehaast om iemand voor te laten gaan.

Koudekerkse Wille, die namens verscheidene bewoners jarenlang heeft gehamerd op een veiliger route, toonde zich na afloop zeer tevreden over het ontwerp. "De gemeente maakt een duidelijk gebaar en durft nu erg ver te gaan. Ik ben een heel gelukkig mens aan het worden."

Bron: Rijn en Gouwe