Veel belangstelling voor invulling Oude-Rijnzone

Regio, 18 november 2004

'Houd groene gebieden open!', ' Geen hoogbouw!', 'Pas op dat de N11 geen Steekterweg wordt'. Maar ook: 'Waarom niet meer huizen, die zijn hard nodig!'. Het is maar een piepkleine greep uit de talloze kreten die maandagavond op papier worden gezet door de bezoekers van een informatieavond over de Oude-Rijnzone.

De plannen voor dit gebied rondom de rivier, tussen Leiden en Bodegraven, zijn nog niet erg concreet. Officieel bestaan er zelfs nog geen plannen, alleen 'mogelijkheden' voor de komende 15 jaar zijn op een rij gezet.

De bestuurders spreken er in vage termen over: transformatievisie, denkrichtingen, en meer van dat jargon. Maar dat weerhield de omwonenden er niet van om in grote getale naar het Alphense stadhuis te komen en mee te praten. De raadszaal zat met ongeveer 260 mensen tjokvol. Op gele briefjes konden de aanwezigen in groepjes een voor een hun mening geven. Dat er nog geen knopen zijn doorgehakt, blijkt niet iedereen te waarderen. "De bewoners worden te lang in het ongewisse gelaten" , schrijft iemand. Met rode stickertjes kunnen anderen vervolgens aangeven met welke uitspraak ze het eens zijn.

Opmerkingen over het belang van natuurbehoud scoren goed. Iets minder aanhang krijgt de hartenkreet: 'Een ecologische strook bij de Wierickerschans versterkt de tweedeling tussen Bodegraven en Nieuwerbrug'.

Gedeputeerde Dwarshuis en projectdirecteur Verschoor onderstrepen het keer op keer: niks staat nog vast. Als buurtbewoners heftig tegen woningbouw protesteren en een bijzondere hagedis of andere zeldzaam diertje vinden, kunnen ze best veel invloed uitoefenen, suggereert een van de groepjes. Maar duidelijk is wel dat er in de toekomst hoe dan ook huizen bijkomen: minimaal ruim 3000, maximaal een kleine 14000. Verschoor laat doorschemeren dat het voor de hand ligt dat men uiteindelijk ergens in het midden uitkomt.

Woningbouw bij de Gnephoek, in het gebied tussen buurtschap Groenendijk en Hazerswoude Rijndijk, bij Hazerswoude-oost, Bodegraven-oost en de zuidrand van Nieuwerbrug - het is allemaal mogelijk. Maar er staat veel meer te gebeuren. De verpauperde bedrijventerreinen Hoogewaard (Rijnwoude), Rijnhaven (Alphen) en Broekvelden (Bodegraven) moeten bijvoorbeeld dringend worden aangepast. En er moet ruimte komen voor nieuwe bedrijventerreinen.

Tegelijkertijd wordt er gedacht aan betere infrastructuur, bijvoorbeeld tussen de N11 en de A4. De Máximabrug, uitbreiding van de RijnGouweLijn en de randweg om de westkant van Alphen zijn grote wensen, en zeker niet alleen van de plaatselijke bestuurders.

Ondertussen mag het 'het groen', het water, en de cultuurhistorie van het gebied zeker niet uit oog verloren worden, aldus Dwarshuis. "Woningbouw en bedrijvigheid: ja. Maar zeker niet tot elke prijs." Begin april 2005 moet een visie over de Oude-Rijnzone op papier staan. Daarna volgt een nieuwe informatie-avond.

Bron: Rijn en Gouwe