Niet alleen woningen, maar ook betere bereikbaarheid in ORZ

Rijnwoude, 25 oktober 2004

Niet slechts extra woningen bouwen, maar ook iets doen aan de bereikbaarheid via snelweg en spoor. Daarop mikken de makers van de drie basiskaarten die voor de Oude-Rijnzone zijn gemaakt. De Oude-Rijnzone (tussen Leiden en Bodegraven) is in de Nota Ruimte als voorbeeldproject aangewezen voor grootschalige herinrichting. Een stuurgroep van provincie en regio bereidt deze voor.

Bureau VHP heeft in drie scenario's de mogelijkheden van het gebied op een rijtje gezet. In het oog springen vooral de verbeteringen aan spoor en weg. De spoorlijn Alphen-Woerden kan uitgroeien tot een nieuwe tak aan de RijnGouweLijn. Zwammerdam en Nieuwerbrug zouden daarmee voor het eerst een station of halte kunnen krijgen.

De Máximabrug en de westelijke rondweg van Alphen zijn ingetekend, net als de verbeterde aansluiting van N11 op A12 richting Den Haag. Opvallend is de verbetering van het weggedeelte Alphen-A4 van de N11. Hier zouden de kruisingen met verkeerslichten moeten wijken voor ongelijkvloerse kruisingen.

Verder zijn op de reeks kaarten de mogelijke nieuwe woon- en werkgebieden aangegeven. Meest opmerkelijke voorzetten zijn het bebouwen van de Gnephoek in Alphen, een veel groter Hazerswoude-Rijndijk en een volledig benutte wijk Weideveld in Bodegraven.

Projectleider Verschoor van de Oude-Rijnzone onderstreept dat de kaarten niet moeten worden beschouwd als vastomlijnde plannen. Ze zijn bedoeld als werkmateriaal voor provincie, regio en Kamer van Koophandel. Deze partijen presenteren eind dit jaar een visie op de Oude-Rijnzone. Provinciale Staten van Zuid-Holland stellen het plan vast en verwerken het volgend jaar in het streekplan Oost.

De informatiebijeenkomst voor streekbewoners, die op 25 oktober in Alphen zou worden gehouden, is uitgesteld. De projectgroep hoopt in de loop van november de basiskaarten aan het publiek toe te lichten.

Bron: Rijn en Gouwe