Alphen a/d Rijn / Rijnwoude, 20 juli 2004
In de polder Gnephoek kunnen meer dan 9000 woningen worden gebouwd. Maar het kunnen er ook best 4000 worden, waardoor er veel ruimte overblijft voor bedrijven, of eventueel voor groen en water.
En misschien is een light-raillijn naar Schiphol wel een goed idee om de nieuwe woonwijk snel en comfortabel met de luchthaven te verbinden.
Wat er ook met de Gnephoek gaat gebeuren, een eerste voorwaarde voor verdere ontwikkeling is dat er twee nieuwe bruggen - over de Oude Rijn en de Heijmanswetering - en een rondweg komen. Die bruggen en die rondweg zouden er als alles meezit al in 2008 kunnen liggen.
Dat is in het kort de uitkomst van een 'ontwerpatelier' dat de stuurgroep Gnephoek dit voorjaar organiseerde en waarvan de uitkomsten gisteren bekend zijn gemaakt. De stuurgroep, waarin onder meer de Kamer van Koophandel en de gemeentebesturen en ondernemersverenigingen van Alphen en Rijnwoude zijn vertegenwoordigd, hoopt met haar schetsen vaart te zetten achter de ontwikkeling van de laatste grote uitbreiding van Alphen.
Over bebouwing van de Gnephoek wordt al jarenlang gesproken. De plannen stuitten tot ongeveer een jaar geleden echter iedere keer op verzet van provincie en Rijk. ,,Tot een jaar geleden was de polder een heilig stukje Groene Hart'', vertelt adjunct-directeur Schuttenbeld van de Kamer van Koophandel. ,,Dat is pas veranderd toen Den Haag vorig jaar tot het besef kwam dat het zinvol is om de Oude Rijnzone te verstedelijken en daarmee de waardevolle delen van het Groene Hart echt groen te houden. Nu het er inmiddels naar uit ziet dat er rond Schiphol veel minder woningen mogen worden gebouwd, komt de Gnephoek nog weer extra in beeld als bouwlocatie, ook bij provincie en Rijk.''
Op dit moment is de gemeente Alphen aan den Rijn aan zet. Die moet om te beginnen een 'transformatievisie' voor de Gnephoek op tafel leggen. Op basis daarvan kan de provincie besluiten het Streekplan aan te passen, waarna de gemeente weer aan de slag kan, nu om een nieuw bestemmingsplan te maken. Zo gauw dat is vastgesteld, kan in principe met de bouw van bruggen, rondweg en wijk worden begonnen. Schuttenbeld: ,,Als het lukt om in 2006 het bestemmingsplan klaar te hebben, dan moet het mogelijk zijn om in 2008 met je auto over de rondweg te rijden.''
Hoe de Gnephoek precies wordt ingevuld, zal voor een belangrijk deel afhangen van ontwikkelingen elders in de regio. ,,Als er aan de Steekterweg veel bedrijven kunnen komen, dan blijft er in de Gnephoek meer ruimte over voor woningen'', weet Schuttenbeld. ,,En hetzelde geldt voor de Groenendijk tussen Hazerswoude-Rijndijk en Zoeterwoude-Rijndijk. Daar kunnen in principe vandaag of morgen bedrijven komen. Alleen de twee gemeenten zijn het nog niet eens over de ontsluiting. Toch ben ik er optimistisch over dat daar op niet al te lange termijn bedrijven zullen verrijzen. Woningen bouwen zo vlak naast bierbrouwer Heineken is immers niet aan de orde.''
De ontwikkeling van de Gnephoek is ook belangrijk voor buurgemeente Rijnwoude. Alleen door bebouwing van de polder kan namelijk de Máximabrug - de oeververbinding tussen Alphen en het Koudekerkse bedrijventerrein Hoogewaard - worden aangelegd. Vanuit Koudekerk wordt al zeker dertig jaar aangedrongen op de bouw van deze brug, die het dorp Koudekerk moet verlossen van zwaar vrachtverkeer. Twee jaar geleden zegden plaatselijke ondernemers al een half miljoen euro toe als bijdrage aan de brug.
Dit artikel is overgenomen uit het Leidsch Dagblad. Onze redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud.